top of page

Sara Hellman - Illustrator



Sara Hellman works as an illustrator and has shifted focus towards spending more time in nature during the pandemic.


Har du som kreatör på något eller några vis förändrat ditt sätt att arbeta, som en direkt konsekvens av pandemin?

- Ja, jag har arbetat mycket mer ensam än vad jag gjort tidigare. Att jag har suttit mer ensam och i stillhet och tystnad har påverkat mig till att lägga om mina rutiner lite. Jag har också börjat ta dagliga skogspromenader på lunchen och kommit att tänka på naturen och hantverk. Det i sin tur har gjort att jag målar mer för hand nu än tidigare.

As a creative, have you in any way changed your way of working, as a direct consequence of the pandemic?

- Yes, I have been working much more on my own than I did before. The fact that I have spent more time alone and in silence and stillness, has influenced me to change my routines quite a bit. I have also started to take daily forest walks at lunch and through that I have really come to think of nature and handicraft. This in turn has made me draw much more by hand now than before the pandemic.


Har du påverkats att förändra något i ditt syfte och uppsåt i konstnärskapet?

- Jag är mer medveten, det är nog den största skillnaden. Jag märker att jag tänker efter mer och reflekterar på ett annat sätt än vad jag gjorde tidigare. Jag sätter också mer fokus på människor och relationer i mina illustrationer, de tar sig helt enkelt en annan ton än innan pandemin. Mina illustrationer är mjukare och varmare, och det tror jag är en direkt konsekvens av pandemin.

Have you been influenced to change anything in your purpose and intent in your creative work?

- I'm much more aware of things, that's probably the biggest difference. I notice that I think about things more and reflect in a different way than I did before. I also put more focus on people and relationships in my illustrations, they simply take on a different tone than before the pandemic. My illustrations are softer and warmer, and I think that is a direct consequence of the pandemic.



Kan du berätta hur du arbetar med material och produktion i relation till hållbarhet, och har du förändrat det något under pandemin?

- Jag lever så hållbart jag bara kan i alla delar av mitt liv, även i mitt arbetsliv. Jag tror att de flesta av oss skandinaver gör det naturligt. Eftersom jag mestadels arbetar digitalt så känner jag att jag inte har ett så stort avtryck på miljön i mina arbetsprocesser. Så hållbarhet är ständigt närvarande, men jag har inte riktigt förändrat något där under pandemin.

Can you tell us how you work with materials and production in relation to sustainability, and have you changed that in any way during the pandemic?

- I live as sustainably as I can in all parts of my life, and that includes my working life. I think most of us Scandinavians do it naturally, we are taught sustainability since childhood. Since I mostly work digitally, I feel that I do not have such a large imprint on the environment in my work processes. So sustainability is constantly present, but I have not really changed anything there during the pandemic.

Har du, under pandemin, känt att du förändrat ditt sätt att förhålla dig till din plats i omvärlden och till människor i din omgivning?

- Definitivt, det är den största skillnaden för mig. Jag har reflekterat så mycket över vem jag är, hur viktiga människorna i mitt liv är och hur viktigt det är att vårda alla möten och relationer i vardagen. Jag är mjukare idag, och jag tar mig tid för mina medmänniskor på ett sätt som jag inte gjorde innan pandemin.

During the pandemic, did you feel that you changed your way of relating to your place in the world and to the people around you?

- Definitely, that's the biggest difference for me. I have reflected so much on who I am, how important the people in my life are and how important it is to nurture all encounters and relationships in everyday life. I'm a softer person today, and I take time for my fellow human beings in a way I did not before the pandemic.

Hur har din relation till naturen förändrats under pandemin?

- Jag har vistats väldigt mycket mer ute i naturen och genom det så har jag oundvikligen kommit mycket närmare naturen. Jag känner en närhet och släktskap med träden och skogen. Det är som att jag hittat länken till att vi levt i skogarna under många tusen år och jag känner mig hemma där nu.

How has your relationship with nature changed during the pandemic?

- I have spent a lot more time out in nature and through that I have inevitably gotten much closer to nature. I feel a closeness and kinship with the trees and the forest. It's like I've found the link to us living in the forests for many thousands of years and I feel at home there now.


Har du gjort några större livsförändringar under pandemin? Exempelvis flyttat, bytt yrke, förändrat din livstil eller något annat.

- Jag har gjort en hel del ändringar i min vardag. Jag jobbar färre timmar om dagen och lägger större fokus på att göra saker som jag mår bra av, som mina dagliga skogspromenader, att sticka och sy och jag har äntligen lärt mig att baka ordentligt. Jag har renoverat badrummet och satt in ett badkar, det är nog den största livsförändringen jag gjort.

Have you made any major life changes during the pandemic? For example, moved houses, changed profession, changed your lifestyle or something else.

- I have made a lot of changes in my everyday life. I work fewer hours and I spend more time doing things that make me feel good, like my daily forest walks, knitting and sewing and I have finally learned to bake properly. I have renovated the bathroom and installed a bathtub, it is probably the biggest life change I have made.



Har pandemin ändrat din inställning till det gemensamma vi har som människor? Har det på något vis ändrat din människosyn?

- Ja och ja. Jag känner ett mycket större sammanhang med mina medmänniskor än tidigare. Jag tar mig tid att se andra människor och lyssna på dem, och det gjorde jag kanske inte tidigare på samma sätt.

Has the pandemic changed your attitude towards our common cause as humans? Has it in any way changed the way you feel about other people?

- Yes and yes. I feel a much bigger connection with my fellow human beings than before. I take the time to really see other people and listen to them, and I may not have done that in the same way before.

Vad tror du att det har haft för betydelse att vi svenskar har kunnat fortsätta röra oss relativt fritt i samhället, samt att vi på grund av restriktioner och nedstängningar i kulturlivet, påverkats till att röra oss mycket mer ute i naturen?

- Jag tror att det har haft en enorm betydelse för oss svenskar. Jag har vänner som bor utomlands i länder där de har suttit länge i lockdowns och samhället varit helt nedstängt. Jag tror att vi inte upplever att vi har “missat” något och har något att ta igen, utan jag tror att vi tillsammans i långsam takt har fått chansen att ställa om våra liv och fortsätta framåt in på en bättre livsbana tillsammans.

What impact do you think it’s had, that Swedes have been able to continue to move relatively freely in society, and that due to restrictions and closures in cultural life, we have been influenced to spend much more time in nature?

- I think it has had an enormous significance for us Swedes. I have friends who live abroad in countries where they have been in lockdowns for a long time and society has been completely shut down. I believe that us Swedes do not feel that we have "missed" something or that we have something to catch up on. I believe that we have had the chance to change our lives at a slow pace, to move forward on a better life path together.

Lista tre saker som du aktivt gör och/eller som du tycker är typiskt unika för "den skandinaviska konsten att leva väl”:

1. Vandra i naturen.

2. Bada, både ute på vintern och hemma i badkar.

3. Raggsockar! Det faktum att vi inte har på oss skor inomhus har lett till att både raggsockor och fårskinnstofflor finns i varje svenskt hem.

List three things that you actively do and/or that you think are typically unique to "the Scandinavian art of living well":

1. Hiking in nature.

2. Swimming and bathing, both outdoors in the winter and at home in the bathtub.

3. Ragg socks! The fact that we do not wear shoes indoors means that both ragg socks and sheepskin slippers can be found in almost every Swedish home.






bottom of page